Fra embedsmand til havedesigner

 
 

Anna Sofie Jacobsen har en fortid som embedsmand, men driver i dag virksomheden Haven på Taget, hvor hun designer haver. Læs med i interviewet og find ud af, hvordan haver påvirker vores nervesystem, hvordan en gårdhave for GANNI blev startskuddet til en virksomhed bygget på en børneopsparing og 17.000 importerede blomsterløg, og hvordan du selv kan skabe en have, der gør dig blomstrende glad.

Tekst Camilla Kikkenberg
Foto Anna Sofie Jacobsen & Peter Kragballe

 
 
 
 

’Jeg plejer at sige, at jeg maler med planter. Når jeg skal lave et nyt design, så lukker jeg øjnene og forestiller mig, hvilken stemning havens rum vil få, alt efter hvilke planter jeg bruger og hvordan jeg arrangerer dem.’ Sådan forklarer Anna Sofie Jacobsen, der driver virksomheden Haven på Taget, hvordan hun udfører sit arbejde med at designe haver og sammensætte løgene i de løglasagner, hun er blevet kendt for på Instagram.

Anna har en fortid som embedsmand, og det lyder måske som et stort spring fra ministeriernes bonede gulve til havedesign i gummistøvler, men Anna siger selv: ’Mit arbejde går stadig ud på at forstå hvad der foregår hos mennesker. Hvilke rum har de brug for i haven, hvilke strukturer har de brug for i samfundet. Det er alt sammen rum, der giver plads til at livet kan udfolde sig på forskelligt plan.’

KREATIV IVÆRKSÆTTER VAR IKKE PLANEN

Det lå ellers ikke i kortene, at Anna skulle blive havedesigner og bidt af et galt blomsterløg.

Efter at have færdiggjort en cand.sprøk på CBS med en Master i Kulturproduktion & Byudvikling fra Malmö Universitet fik hun fast arbejde i Erhvervsministeriet, hvor hun sad som embedsmand i Erhversstyrelsen i 3 år.

Senere kom hun videre til det nyoprettede MindLab under Erhvervsministeriet, hvor man skulle nytænke arbejdsgangene i ministeriet – men hvad der begyndte lykkeligt og også fortsatte lykkeligt i mange år, endte dog med, at Anna forlod stillingen i en nedkørt udgave af sig selv

Hun forlod Slotsholmen til fordel for et job i Københavns Kommune, hvor hun skulle bruge sin erfaring indenfor borgerinddragelse til at skabe udvikling af byen som tilgodeså borgernes behov og ønsker, men den nyoprettede stilling levede slet ikke op til løfterne og hun brugte sine dage bag et skrivebord med at lave budgetnotater.

DET SKULLE GIVE MENING, ELLERS VILLE JEG HELLERE VÆRE SAMMEN MED BØRNENE

’Så blev jeg gravid med tvillinger. Vi havde i forvejen to børn, og det at få tvillinger er ikke en helt lille mundfuld,’ siger Anna. ’Under barslen kunne jeg mærke, at jeg skulle lave noget helt andet. Jeg skulle ikke tilbage til de budgetnotater, men havde i stedet brug for at lave noget, der virkelig gav mening for mig, ellers ville jeg hellere bruge tiden med børnene.’

 
 
 
 

DET SELVSTÆNDIGE LIV PASSEDE BEDRE

Anna begyndte så småt at banke på vandrørene i sit netværk.

På den måde blev hun tilbudt en kontrakt som selvstændig konsulent på et par projekter omkring patientinddragelse og strategi for en afdeling på Rigshospitalet, samt et projekt for Kræftens Bekæmpelse om fælles beslutningstagen i kræftforløb.

Og det var et arbejde Anna hurtigt blev glad for.

’At være selvstændig passede mig rigtig godt. Jeg har faktisk aldrig været særlig vild med at sidde bag et skrivebord hele dagen,’ siger Anna. ’Så jeg har altid sørget for at få arbejdsopgaver, hvor jeg også skulle ud at tale med mange forskellige mennesker fra overlæger og ministre til kontanthjælpsmodtagere, og det har gjort at jeg kan begå mig både på de bonede gulve og socialrådgiverens kontor.’

 
 
 

“Jeg havde brug for at lave noget, der virkelig gav mening for mig, ellers ville jeg hellere bruge tiden med børnene.”

 
 
 

CORONA SLUKKEDE LYSET FOR DRØMMEN

Men netop som Anna skulle til at underskrive kontrakten på nye relaterede projekter, ramte Corona og lukkede ned for landet.

’Alting lukkede. Der blev ikke indgået nogle aftaler overhovedet, så der var jo heller ikke andre statslige eller kommunale institutioner, der kunne henvende sig. Det var som at se alt lys omkring sig blive slukket og ikke kunne forestille sig en vej ud af mørket. Jeg havde 4 børn derhjemme og en indtægt på 0 kroner.’

Der var dog en enkelt lille flamme i Annas arbejdsliv.

 
 

BIDT AF ET GALT BLOMSTERLØG

I sommeren 2019 havde Anna nemlig startet Instagramprofilen @havenpaataget om den fantastiske taghave som hun og hendes mand havde skabt til deres lejlighed.

I forbindelse med anlægningen af haven var hun blevet bidt af at finde blomsterløg af særlige sorter af tulipaner og krokus. Dem hun kunne finde i det lokale havecenter, var hun nemlig ikke helt tilfreds med.

Og i efteråret havde hun spurgt dem af sine venner, der havde altaner og haver, om de ville være med i en større bestilling af løg.

’I min jagt efter de bedste blomsterløg stødte jeg på begrebet bulb lasagna på nettet. Jeg havde aldrig hørt om sådan én før, men jeg faldt helt for det her koncept med en blomstrende buket, der vokser og udvikler sig over tid.’

Sammensætningerne af farver og blomster i de løglasagner Anna så på nettet, var hun dog ikke imponeret over, og hun tænkte, at hun kunne lave sine egne, så de passede bedre til hendes smag.

 
 
 

“Siden jeg var helt lille, har det at plukke blomster og sammensætte buketter været noget, der gjorde mig glad.”

 
 
 

Når Anna leverede blomsterløgene fra den fælles bestilling til sine venner, begyndte hun derfor at komme med forslag til, hvordan de kunne lægge løgene i lag mellem hinanden, i stedet for at dele dem op og skille dem ad, som mange af os har en tendens til at gøre.

’Hvis du lægger 12 af dem her først, og så 7 af de her og slutter med 10 af de der,’ siger Anna med et smil og griber med hænderne i imaginære poser med blomsterløg.   

 
 

Og vennerne vendte tilbage med rosende ord og billeder af de flotte blandinger af blomster, der kom op af jorden. På den måde begyndte ordet at sprede sig og til næste bestilling havde et par af hendes venners venner og nogle følgere fra Instagram sluttet sig til ordresedlen.

 
 
 
 

SÅDAN LAVER DU DIN EGEN LØGLASAGNE

At lave sin egen løglasagne er forårsblomsternes svar på Shake’N’Bake, siger Anna.

Når du lægger løg i din have eller en krukke, er det en god idé at lægge dem i lag, for på den måde får du en blomstrende buket, der holder i månedsvis og langsomt udvikler sig.

Løgene skal plantes i efteråret, senest ved nytår, så blomstrer de til foråret og det kræver ’nul indsigt i botanik og ingen grønne fingre,’ som Anna siger i sin podcast.

Sådan gør du:

1.     Find en krukke, ca 30 cm i diameter med hul i bunden.

2.     Fyld lidt lecakugler eller andet drænmateriale, som småsten eller skårene fra en gammel lerpotte, i bunden af krukken.

3.     Top med et lag blomsterjord.

4.     Læg en håndfuld store, sent-blomstrende tulipanløg – det er typisk de dobbelte eller papegøjetulipanerne.

5.     Læg endnu et lag blomsterjord.

6.     Læg et lag mellemstore blomsterløg, der blomstrer midt i forårssæsonen – som nogle af de meget høje enkle tulipaner.

7.     Læg endnu et lag blomsterjord.

8.     Læg et sidste lag blomsterløg med små, tidligt blomstrende blomster – det kunne være fx krokus.

9.     Top med et afsluttende lag blomsterjord.

10.  Vand krukken en gang om ugen, når de første løg begynder at spire.

 

 
 
 
 
 

VI VAR VED AT GÅR FRA FORSTANDEN PÅ DEN TRANGE PLADS

’Under nedlukningen var vi lukket inde 6 mennesker i lejligheden: Voksne, arbejde, teamsmøder, skolebørn, hjemmeundervisning og vuggestuebørn mellem hinanden. Jeg var virkelig presset over, at mulighederne for at få selvstændige konsulentopgaver var forsvundet fuldkommen og samtidig var vi ved at blive vanvittige af at være spærret inde så tæt sammen med alle vores forskellige behov, så vi lånte et sommerhus i Nordjylland og flyttede derop nogle uger.

Men selvom vi nu havde lidt mere plads omkring os, så følte jeg mig stadig utroligt fastlåst og påvirket af den krise mit arbejdsliv var i. Jeg havde sådan en trang til at reagere og gøre bare ét eller andet for at hjælpe mig selv ud af krisen. Så jeg begyndte at købe blomsterløg hjem.

Jeg lånte simpelthen lidt penge fra børnenes børneopsparinger og bestilte blomsterløg for dem.’

 
 
 

 

Produkter du måske kan lide…

 
Vandkande
280,00 kr.
Timeglas
Fra 120,00 kr.
Bucket tote
260,00 kr.
 

 
 
 

SKØNHED GIVER RO

‘Fordi jeg i forvejen havde et CVR-nummer, kunne jeg bestille blomsterløgene engros. Og så solgte jeg dem videre gennem Instagram. I de dage under nedlukningen havde folk jo god tid til både deres haver og deres Instagram, så selvom det til at starte med var et mindre antal løg jeg solgte og distribuerede, så blev det hurtigt til, at jeg sad de fleste aftener og pakkede blomsterløg i silkepapir og små poser. Og så kørte jeg hver anden dag til Skagen og sendte bestillingerne afsted.’

Og faktisk var det netop den proces med at sortere løgene og pakke dem pænt ind, der var med til at få Anna gennem krisen.

 
 
 

“At gøre noget pænt og ordne får mit nervesystem helt ned i gear.”

 
 
 

’Jeg var bragende stresset hele det år med små tvillinger og to større børn, intet arbejde og alting der bare lukkede…men at sidde der og sortere løgene, tælle op og komme det rigtige antal i papir og gøre pakkerne smukke, det føltes både overskueligt og meningsfuldt. Skønhed giver sådan en ro. Det at gøre noget pænt og ordne det får mit nervesystem helt ned i gear, og det var lige, hvad jeg havde brug for, og måske endda havde haft brug for noget tid, uden selv at vide det.’

 
 
 

FORRETNINGEN DER BLOMSTREDE

Der blev dog ikke ved at herske lutter ro og orden i den lille blomsterbutik, for midt i juli 2020 blev Anna kontaktet af det firma, der står for designet af alle Gannis forretninger, og spurgt om hun ville byde ind på designet af en gårdhave til Gannis hovedkvarter i Københavns Indre By.

 
 

’Jeg fik én dag til at komme med et designoplæg. Da jeg blev valgt til opgaven få dage senere, havde jeg rundt regnet 14 dage til at få hele haven i baggården på 1. sal lavet.

Det var med hiv og sving og alle sejl sat, at vi fik skabt den skønneste, blomstrende have lige i tid til modeugen, vel at mærke uden at den så nyplantet ud.

Vi fik hjælp af alle involverede og det var så vildt og livsbekræftende at mærke efter krisen under nedlukningen. Dem der leverede alle de mange tons jord, hjalp med at bære den op og jeg kørte selv ud til en gård i Odsherred, der dyrker deres egne blomster, og udvalgte planter til højbedene, så gårdhaven endte som en blomstrende fortolkning af Gannis univers med masser af farver og glæde.’

Tre dage efter Anna havde fået opgaven blev et skelsættende øjeblik i Haven på Taget.

Da lånte hun endnu en lille luns af børneopsparingerne og trykkede med en klump i maven og let rystende hænder “bestil” på 17.000 blomsterløg, der skulle bruges til både projektet for Ganni og forhandles i hendes webshop.

Forretningen var i den grad begyndt at spire.

 
 
 
 

DET GØR MEDARBEJDERNE GODT AT FØLGE MED I ÅRTIDERNES SKIFTEN

’Jeg kommer stadig og passer haven hos Ganni året igennem, og hvert år lægger vi nye forårsblomstrende løg, og hver gang bliver jeg mødt af medarbejdere, der kommer ud og fortæller mig, hvor fantastisk det er for dem at kunne følge med i årstidernes gang, og at de sådan nyder at holde øje med, hvornår blomsterne spirer.

Alle etagerne har vinduer ud til gårdhaven og dørene fra kantinen fører derud, så medarbejderne kan tage deres tallerkner med og sætte sig i den, når vejret er godt.

Det er virkelig en stor fornøjelse at høre, hvor meget glæde de har af haven.’

 
 
 
 

TAG BLOMSTER MED INDENFOR OG RUMMELIGHEDER MED UDENFOR

Knap et år efter Anna havde færdiggjort haven for Ganni, ringede man fra Hay og bad hende lave en taghave, og så gik hun i gang med arbejdet med at skabe et nyt uderum.

Hay har et andet univers og en anden fortælling end Ganni, så naturligvis skulle deres taghave også have et andet udtryk end gårdhaven, hun netop var blevet færdig med.

’Inderum og uderum skal hænge sammen,’ siger Anna. ’Så jeg fortolker altid det firma eller det hjem, jeg indretter have for, og skaber en sammenhængende fortælling, der binder inde og ude sammen og skaber netop den stemning i haven, som passer til virksomheden eller familien.’

 
 
 

’Inderum og uderum skal hænge sammen.’

 
 
 

‘Ligesom vi tager vintergækker med indenfor og sætter i et glas, så snart de første titter frem, så kan vi få stor glæde af at tage rummelighederne fra vores hjem eller arbejdsplads med udenfor.

Hvor skal vi sidde og holde møde? Hvor vil jeg gerne drikke min morgenkaffe og spise min sildemad? Hvilken stemning skal der være der, hvor vi skal sidde og grille om aftenen?’

Ikke så længe efter blev der ringet fra Skagerak og til dem skabte Anna en slags klosterhave med gamle lægeplanter og krydderurter, samt blomstrende højbede udenfor huset på Indiakaj ved Langelinje, hvor de dengang havde hovedkvarter.

’Når jeg skaber haver til virksomheder, kigger jeg på, hvordan udendørsområderne kan understøtte den historie, som brandet gerne vil fortælle.’

 
 
 
 

BLEV BUDT INDENFOR I PRIVATEN

Efter at have skabt taghaven ved Gannis kontorer, blev Anna spurgt om hun ville lave et design til Ditte og Nicolaj Reffstrups private have ved deres villa på Østerbro.

Ditte og Nicolaj er parret bag Ganni, og de følte ikke, at deres have afspejlede, hvem de var som familie, eller at den var indrettet efter, hvordan de og deres børn egentlig brugte haven.

’Indretningen i huset er præget af farver, mønstre og teksturer,’ fortæller Anna. ’Mens haven havde sådan en kirkegårdsstemning og var meget alvorlig, så det kom ikke bag på mig, at de ikke kunne genkende sig selv i den have.

Men det fik jeg lavet om på med blandt andet et kæmpe staudebed fuld af farver og jeg fik plantet et stort træ, der hjalp med at sætte en ramme om familielivet og de forskellige aktiviteter, der foregår i haven.’

 
 
 
 

HVORDAN GÅR MAN I GANG MED AT DESIGNE EN HAVE FRA BUNDEN

Når Anna går i gang med at planlægge en ny have laver hun det, hun kalder et funktionsskema. Det er vigtigt at få gjort klart, hvad det egentlig er, haven skal bruges til.

Skal vi primært spille rundbold i den, hygge os i små lækroge eller plukke blomster? Eller måske lidt af det hele.

Når funktionerne er på plads og Anna har et skema over, hvad haven skal bruges til og hvad den derfor gerne skal indeholde af rum og funktioner, så går hun i gang med stemningen og laver et stort mood board.

 
 

 

I podcasten Haven i Øret kan du følge med Anna ud i hendes nye have, der ikke ligger på et tag, men omkring hendes families nye hus.


 
 
 
 

EN HAVE AF BARNDOMSMINDER

Men inden da gør Anna noget, som er ret særligt.

Hun interviewer nemlig haveejerne om, hvilke haveminder de har fra deres barndom.

’Et af mine egne bedste barndomsminder,’ siger Anna. ’Er at gå på jagt efter skovjordbær mellem fliserne i min mormors rækkehushave. Det her med at gå på opdagelse og finde noget sødt og farverigt at putte i munden bringer mig tilbage til et sted, der bare altid gør mig glad.

 
 
 

‘Fornemmelsen af at have adgang til en magisk dør, der fører én tilbage til et af barndommens glade steder, det tilfører noget helt særligt poetisk og sanseligt til en have.’

 
 
 

Desuden sætter snakken om barndomsminderne gang i fantasien, oplever Anna, og på den måde løfter samtalen om den nye have sig og bliver større, end hvorvidt haveejerne kan lide lyserøde roser eller ej.

 
 
 
 
 
 

ANALYTISK TILGANG

Det er tydeligt, at Anna tidligere har arbejdet ud fra antropologiske metoder, når hun sidder og fortæller om kvalitative interviews med haveejere, og hendes erfaring med analysearbejde kommer da også til udtryk, både når hun skal nå ind bag kundernes umiddelbare ønsker til deres egentlige behov, men også når hun omsætter indtrykkene til mønstre.

’Jeg taler med folk og analyserer den stemning jeg samler op i mødet med haveejerne og deres familie eller virksomhed. Hvad er det for en fortælling det her brand eller den her familie har?

Jeg laver mood boards og plukker billeder fra film og malerier, smukke chokolader, tøj, tekstiler, kunstbøger og haveblade. Jeg er åben for inspiration fra alle sider.

Og det omsætter jeg så til et mønster med farver, strukturer og rytme for at bringe netop den stemning frem, som passer til den pågældende haveejer.

Jeg arbejder meget med rytmen i det mønster, jeg kommer frem til.

Hvor ofte skal den her gule komme ind og i hvor store mængder, for at den bringer lyset frem i de mørkere blomster og den slags. Et par gule blomster kan få alle de andre til at lyse ekstra klart, også selvom man ikke umiddelbart tænker at man kan lide gule blomster.

I det hele taget arbejder jeg meget med farveforståelse og elsker at lege med farvekombinationer.

Når jeg anlægger et staudebed, forestiller jeg mig altid, hvilken buket jeg gerne vil plukke fra det, når det står i fuld flor, og på sin vis er staudebedet jo i sig selv en kæmpemæssig voksende buket, som gerne skal udvikle sig i udtrykket over sæsonen.’

 
 
 
 

DET TOG TID SELV AT TURDE TRO PÅ KREATIVITETEN

At have en bagage med, der indeholdt både en mangeårig karriere som embedsmand og en familie af statsansatte akademikere og folkeskolelærere gjorde det ikke helt let selv at tro på springet ind i en tilværelse som kreativ iværksætter til at begynde med.

Men heldigvis havde Anna god opbakning fra både sine venner og sin mand, og langsomt er resten af familien også begyndt at slappe af i tillid til at hendes karriereskift er det helt rigtige, for Anna har bevist, at der er både mål og retning med hendes nye karriere, og at det godt kan hænge sammen økonomisk, også selvom det i perioder betyder, at familien ikke kommer ud at rejse og har måtte skære ned på andre goder, der er rare at have, men ikke så rare som et arbejdsliv, man trives i.

 
 
 

‘Jeg vil gerne være en inspiration for mine børn og vise dem, at det kan lade sig gøre at springe ud i noget, man brænder for.’

 
 
 

ORDENE ER KOMMET PÅ

’For bare et år siden havde det her interview lydt anderledes, for der var jeg stadig først ved at blive bevidst om, hvad det er jeg gør i mit arbejde, og jeg kunne ikke rigtig sætte ord på det endnu.

Den kreative proces har egentlig altid været den samme for mig, men det er først nu, hvor jeg har lavet flere haver og været den igennem så mange gange, at jeg kan se den røde tråd og forklare, hvilke trin jeg går igennem og hvorfor,’ forklarer Anna.

’Nu kan jeg jo se på min egen proces, at den i virkeligheden er meget systematisk og analytisk, klart inspireret af mit akademiske arbejde og de antropologiske metoder jeg brugte der.

Og jeg undskylder ikke længere for, at jeg ikke har en uddannelse i havedesign, men i stedet en anden baggrund, for det er jo netop den baggrund der gør, at jeg måske tør være mere nytænkende og modig i farvevalg og strukturere, end hvis jeg havde været uddannet af andre til at tænke, hvad der er rigtigt og forkert indenfor havedesign.

Jeg tror også, at det er min anderledes baggrund der gør, at jeg i højere grad starter indefra med havens stemning, end udefra med hvilke blomster vi skal plante.’

MÅTTE FØRST GIVE SIG HEN TIL DEN KREATIVE OG SKABENDE DEL

‘Det at blive bevidst om min designproces, og hvad der gør den unik, krævede, at jeg først turde give helt slip og til en start bare give mig hen til den kreative og skabende del, inden jeg begyndte at analysere den,’ siger Anna,

‘Og det går jo lidt imod hvad jeg har lært i min akademiske uddannelse, så det var bestemt ikke noget jeg helt hvilede i fra start af.

Jeg havde klart den her følelse af: ”Hvem er jeg til at sige noget om haver, design eller farvevalg!?”

Men jeg kunne alligevel mærke, at jeg havde fat i noget rigtigt, for det føltes meget rigtigt for mig selv, og andre reagerede jo også positivt på det. Alligevel er det rart nu at være nået til det punkt, hvor jeg kan sætte ordene på, hvad det er jeg gør.’

 
 
 
 
 
 

AKVARELTEGNING GØR PLANEN VIRKELIG

Når Anna har interviewet haveejerne og lavet mood boards over stemningen, begynder selve designprocessen, og den starter med at Anna tager fotos af det haverum, hun skal indrette.

Så tegner hun fotoene over på et stykke manifold (et tyndt, lettere gennemsigtigt papir som typisk bruges af arkitekter) og farvelægger det med akvarel, og derefter tegner hun samme foto på et andet stykke manifold, men denne gang tegner hun planter ind i rummet.

’Det bliver levende for mig, når jeg får det ud gennem fingrene med akvarellen, så den proces er meget vigtig for mig. På et tidspunkt skal planen jo alligevel føres ud i livet gennem mine fingre, der sætter planterne i haven, og den virkeliggørelse starter altså allerede med akvarellen.’

I det hele taget går sanseligheden igen, når Anna taler om glæden ved sit nye arbejdsliv.

 
 
 

’Mit nye arbejde er vokset ud af en stor krise, blomstret vil jeg måske endda sige. Det der fik mig gennem krisen, var klart at lave noget, der ikke var stærkt mentalt udfordrende, men noget enkelt og meget sanseligt. At rode i haven eller sidde og tegne blomster er ren meditation for mig.’

 
 
 

JEG BLIVER I BEDRE HUMØR AF AT SPISE AF EN PÆN TALLERKEN

Og det med at finde ro og nærvær i skønhed og have øje for at skabe den, er noget Anna altid har været dyrket.

’Jeg var meget tidligt interesseret i borddækning og blomster og det her med at skabe en stemning. Jeg bliver bare i bedre humør af at spise af en pæn tallerken med et stearinlys og blomster på bordet. Sådan har jeg altid haft det.

Det får mig til at slappe af, når omgivelserne er pæne. Og det behøver ikke at være musselmalet og dyrt, men bare nogen har gjort sig den umage lige at gøre det lidt hyggeligt.’

DEN GODE STEMNING FÅR FOLK TIL AT ÅBNE OP'

‘Den evne til at skabe en god stemning, tror jeg er kommet mig til gode gennem hele mit arbejdsliv,’ siger Anna. ‘For at få folk til at åbne sig og tale frit fra leveren, som jeg havde brug for i mit arbejde med borgerinddragelse, der kræves det, at der er skabt et trygt og tillidsvækkende rum, og det gælder uanset, hvem du taler med.

Af samme grund fik vi i Mind Lab indført stearinlys på kontoret og til møderne. Det skaber god stemning, men hygge er ikke noget man sædvanligvis bruger i ministerier, hvor tingene skal være seriøse og alvorlige, og følelseslivet er noget, der hører fritiden til.

Jeg tror dog på vigtigheden af at skabe rum, som lader os trække vejret lidt friere.

Haver giver os de rum og det tror jeg er gavnligt for fx at tage snakke med sin chef, som man måske ikke tager i mødelokalet og om emner, som man ikke booker et møde for at tale om, men som alligevel kan have stor indflydelse på ens arbejde.

Fornemmelser omkring, hvor et projekt er ved at kuldsejle, inden man endnu har hårdtslående data på det.

At turde dele den slags fornemmelser tror jeg kunne redde mange sager fra at gå i hårdknude. Og sådan en samtale kan ofte være lettere at tage i en have, end et sterilt mødelokale med whiteboard og projektor, der er sat op til at formidle hård data.’

 
 
 
 

HELENDE HAVER

Det er ikke en ny teori, det her med at haver kan hele. I gamle dage skabte man hospitaler med haver, så man kunne rulle de syge ud i den friske luft under åben himmel for at få både sol og et glimt af grønne planter. Og den tanke har Anna taget op igen. ’Jeg har for nylig snakket med en psykiater i min vennekreds om, hvordan man muligvis kunne inddrage natur og haver i behandlingen af børn og unge med psykiske udfordringer.’

 

AT HAVE ARBEJDSDAGE UDENFOR ER EN GAVE

At være udenfor er da også én af de ting, Anna fortæller, at hun nyder allermest ved sit nuværende arbejde.

 
 
 

‘Mit arbejde går stadig ud på at forstå, hvad der foregår hos mennesker. Hvilke rum har de brug for i haven, hvilke strukturer har de brug for i samfundet. Det er alt sammen rum, der giver plads til at livet kan udfolde sig på forskelligt plan.’

 
 
 

’I samarbejde med anlægsgartnere er jeg med, når vi anlægger nye haver og jeg sætter selv blomster og løg, som de så hjælper med at grave ned. Så går jeg der i regntøj og med jord under neglene og sludrer med gartnerne. Det elsker jeg,’ siger Anna.  ’Tidligere gik jeg i pæne sko og læbestift på arbejde og holdt på formerne, men nu er der en langt større sanselighed i mit arbejde. Der kan godt af og til optræde lidt læbestift sammen med regntøjet, men hænderne bliver mere snavsede på den gode måde.’

 
 
 
 

SMÅ IVÆRKSÆTTERE KAN BIDRAGE POSITIVT TIL SAMFUNDET

Og Anna har også skabt flere rum med flere bundlinjer i sin virksomhed.

’Jeg har lige nu både en medarbejder ansat i løntilskud og en i fleksjob, som jeg godt kan tillade mig at sige, er blomstret op af at arbejde med blomsterløgene og havernes skønhed. Der er noget helt særligt ved det her med overskuelige arbejdsopgaver. Sortere løg og grave dem ned. Pakke bestillinger så de ser pæne ud. Det fik mig selv igennem krisen, og nu oplever jeg, at det også hjælper andre gennem deres kriser. At komme ud og føle man er til gavn, er meget bedre end at sidde alene derhjemme og gruble.

Jeg tror i det hele taget, at mange udsatte kan have gavn af at arbejde i start-up virksomheder, der ofte er mere fleksible end store etablerede virksomheder, så det kan være lettere at tilpasse arbejdstider og -vilkår. Og samtidig kan det være en fordel for en mindre virksomhed, der måske ikke har råd til at ansætte en medarbejder på fuld tid, at få en fleks-jobber eller en løntilskudsmedarbejder med på holdet.’

Anna finder stor tilfredsstillelse i at arbejde med flere bundlinjer, i stedet for kun at fokusere på profitten. ’Naturligvis skal økonomien kunne hænge sammen, for ellers er der jo ikke nogen arbejdspladser, men det er meget meningsgivende for mig at være med til at få andet i gang og skabe rummelige arbejdspladser.’

 
 
 

’Jeg er meget stolt af de ting, jeg bidrog til i mit tidligere arbejde som embedsmand. Det er et vigtigt arbejde og jeg tror på, at det er med til at forbedre livet for mange. Men for mig personligt er der en stor og umiddelbar tilfredsstillelse i at arbejde med noget så smukt og levende, som jeg gør nu.’

 
 
 

‘Det er virkelig skønt at skabe fællesskab omkring noget glædesfyldt, fremfor at lave stramninger og kontanthjælpsreformer og forsøge at ændre et tungt og bureaukratisk system. Det er ikke en stiv og perfekt skønhed, man arbejder med, når man designer haver, men én med plads til liv og forskellighed, også på det menneskelige plan.’

På sigt tænker Anna, at det måske kan være et projekt for en gruppe udsatte kvinder at pakke blomsterløgene, fordi det skaber et stærkt fællesskab, når man sidder sammen og ordner noget praktisk.

 
 
 
 

SUGER TIL SIG AF HONNINGDEPOTERNE

Blomsterløgene fik Anna gennem krisen og ledte samtidig til et nyt arbejdsliv, men hvordan vil hun forebygge at presset fra forretningen, der vokser, bliver for meget?

’Jeg har lært - særligt efter vi fik tvillinger - at lave mig nogle komprimerede honningdepoter af næring, som jeg suger alt hvad jeg kan ud af, så jeg er bedre rustet til både hverdagen med børn og til at modstå stress i arbejdslivet.

Det kan være visuelle indtryk af skønhed i alle former.

Når jeg går ned ad Frederiksberg Allé så sørger jeg for at suge til mig af træer, der springer ud og blomster i altankasserne.

Men det kan også være at mødes med gode mennesker, selv ganske kort i løbet af ugen.

Jeg suger dejlighed til mig overalt hvor jeg kan og jeg tillader mig selv tid til at nyde den.’

HER FINDER DU ANNA

Og det er heldigt for os andre, for så kan Anna fortsætte med at omsætte sine indtryk til de smukkeste haver og krukker med løg, som vi kan nyde enten i virkeligheden eller på hendes instagramkonto @havenpaataget.

Du kan også indtage Annas haveglæde gennem ørerne i podcasten Haven i Øret, hvor hun lader dig følge med i tilblivelsen af hendes egen nye have.

Nedenfor finder du en liste over de bøger, der inspirerer Anna allermest i øjeblikket.

 
 
 
 

ET UDVALG AF INSPIRERENDE BØGER

Anna samler inspiration fra alle sider, når hun skal designe en have eller sammensætte blomster til en løglasagne, men hun holder særligt af at sidde og bladre i have- og kunstbøger.

Her er et udvalg af Annas yndlinge for tiden:

1. ‘Tasha Tudors have’ af Tovah Martin

2. ‘Karen Blixens Blomster’ af Steen Eiler Rasmussen

3. Piet Oudolfs ‘Haven i Hummelo’

4. ‘Klosterhaven ved Øm’ af Lene Mollerup

5. ‘Marie Gudme Leth – En pioner i dansk stoftryk’ af Kirsten Toftegaard

6. ‘Axel Salto på papir’ af Lars Dybdahl

7. ‘Havemenneske’ af Malene Lei Raben

8. ‘Hvilken plante hvor’ af Jane Schul

9. ‘Den dovne have’ af Rie Post

10. ‘The Tulip – The Story of a Flower That Has Made Men Mad’ af Anna Pavord

Alle bøger er udvalgt af Anna alene, men nogle af henvisningerne til boghandlere kan være del af en samarbejdsaftale, hvor vi får en lille del af salget, hvis du vælger at købe bogen. Tak fordi I støtter de virksomheder og samarbejder, som gør udgivelsen af Cirko mulig.


 
 
 

Tekst Camilla Kikkenberg
Foto Anna Sofie Jacobsen & Peter Kragballe

 
 
 
 
 
 
 
 

Vil du læse mere?

Forrige
Forrige

Jeg har lavet så uendeligt mange dårlige tegninger

Næste
Næste

Sådan skriver du det perfekte autosvar til din mail, mens du er på ferie