Vil gøre op med præstationsræset

 
 

Nanna Schultz er iværksætter og brænder for at nedbryde tabu omkring kropslige forandringer i forbindelse med fødsel og graviditet – og så vil hun gøre op med præstationsræset i iværksætterlivet.

Tekst Camilla Kikkenberg
Billeder Cecilie Bach & Nanna Schultz

 
 

Nanna med de to mennesker, der satte det hele i gang – nemlig hendes egne to døtre.

 
 

Nanna er kvinden bag virksomheden momkind, der udvikler populære efterfødselsprodukter som hæmoridecremen, kejsersnittrussen, skylleflasken til det bristede mellemkød og flere andre favoritter, der gør livet en lille smule lettere, når ens krop hænger i laser efter en fødsel – og så brænder hun for at nedbryde tabu omkring de kropslige forandringer, der er en naturlig del af en fase af livet som de fleste kvinder går igennem.

Men Nanna er også en dygtig forretningskvinde, der har skabt en virksomhed i rivende vækst og et populært community for nybagte mødre – uden at arbejde sig selv ihjel!

 
 
 

BRISTET MELLEMKØD OG HÆMORIDER EFTER FØDSLEN SKAL VÆRE NOGET VI TALER OM

Nanna tilbyder skateboard-store bleer til blødninger efter fødslen, enorme trusser, der kan holde alt det på plads, der føles som om det er ved at falde fra hinanden efter sådan en fødsel og hindbærfarvede ice packs til bristet mellemkød. Alt er præsenteret i lækre farver og indbydende billeder – tuber og flakoner ligner eksklusive beauty produkter, man godt gider have stående fremme på badeværelseshylden.

 
 
 

“Det hele startede med en efterfødselstrusse og skylleflasken til det bristede mellemkød, men vi arbejder også for at sætte en tabubelagt del af livet på dagsordenen.”

 
 
 

EN MØDREGRUPPE FOR MØDRE OG IKKE BABYER

Nanna arbejder for at nedbryde tabuer omkring kvindekroppen i tiden efter en fødsel, samt skabe produkter, der kan hjælpe kroppen på vej. Desuden har hun skabt et online community for nybagte mødre, hvor kvinderne kan sparre og støtte hinanden omkring overgangen for både krop og sjæl i den første tid, men ikke om farven på barnevognen. Hos momkind er det nemlig mor det handler om. For Nanna oplevede selv, at det var en overraskende stor overgang at blive mor og have gennemgået en fødsel, da hun selv fødte sit første barn – og hun tror på, at det er lettere at komme igennem, hvis man har et fællesskab at støtte sig til og tør sætte ord på sine udfordringer.

SÆTTER ORD PÅ DET UNÆVNELIGE

Og det med ordene, er hun ikke alene om at se vigtigheden af. ‘Vores sprogs grænser er vores verdens grænser’, sagde filosoffen Ludwig Wittgenstein, og hvis vores verden skal udvides til at kunne rumme forældreskabet, må vores fælles sprog også udvides til at kunne indeholde de kropslige ændringer, der finder sted på vejen til forældreskabet.

Som alle, der har prøvet det ved, så er det ikke småting at gå gennem en graviditet, en fødsel og en efterfølgende efterfødselsperiode med amning og søvnløse nætter, men vi har ikke altid været så gode til at italesætte hæmorider og bristninger og udvidede tissekoner, der bagefter kan have svært ved at holde på både menstruationskopper eller pessarer. Det er den slags ting Nanna tager op i momkinds podcast og på virksomhedens profiler på Instagram og Facebook.

 
 

Skylleflasken til det bristede mellemkød, hæmoridecremen og efterfødselstrusserne er blot et udvalg af de produkter Nanna udvikler i fællesskab med momkinds community af mødre.

Det er vigtigt for Nanna, at momkinds produkter bidrager til at løse nogle konkrete problemer og ikke kun er politiske statements – selvom de bidrager til at sætte en dagsorden.

 
 

PLEJ DIG SELV – OG STÅ VED AT DU ER VIGTIG

Når Nanna sørger for, at produkterne er ligeså indbydende at se på som en dyr håndcreme, der signalere, at man plejer sig selv og gør sig umage med sit udseende (og derfor sikkert også med sit arbejde, tænker man måske, når man mærker sådan et fløjsblødt håndtryk med velfugtede neglebånd), så får man også følelsen af nødvendig pleje, når man dusjer sit mellemkød, der er hævet og rødt efter sting. Nanna håber, at den lækre tube med hæmoride-creme bidrager til, at man tør stå ved sine kropslige skavanker, og måske endda kan være lidt stolt over, at man har gennemgået så udfordrende en ting, alt sammen for at genbefolke planeten. Og det er heldigvis også den tilbagemelding hun får fra sit panel af mødre, som jævnligt tester momkinds produkter og bidrager til at udvikle nye.

 
 
 

“Hvis du har haft eller har hæmorider, så har du nok været på apoteket og hive én af de der forfærdeligt grimme tuber ned fra hylden. Hos momkind forsøger vi at gøre tabubelagte produkter smukke – som var det beauty produkter. For det fortjener vi!”

 
 
 

FÆLLESSKAB GØR OS STÆRKERE

Det at koble ud af arbejdslivet og det sociale liv for en stund i forbindelse med graviditet og den første tid efter fødslen, kan for mange være grænseoverskridende, men hos momkind kan nye og kommende mødre finde et fællesskab, hvor det er helt naturligt at tale om hæmorider og væskende kejsersnitsår. Og det er noget der heler, ikke kun kroppen, men også sindet.

Hos momkind får Nanna og hendes medarbejdere ofte feedback fra mødre, der er taknemmelige over at finde nogle at dele med. Og det glæder Nanna. Men hun håber også, at det digitale fællesskab hos momkind kan inspirere til en ny type snak i mødregruppen, hjemme hos familierne og blandt venner.

For der er brug for at dele. Det er tydeligt. For nylig sendte Nannas virksomhed 1000 spørgeskemaer ud og fik 600 besvarede tilbage. Det er en usædvanlig flot deltagelsesrate på en spørgeskemaundersøgelse og viser tydeligt, at der er et behov for at tale om disse emner.

IVÆRKSÆTTER OG MOR MED STORT M

Nanna er ikke kun en innovativ iværksætter, men er også en dedikeret mor med alt hvad det indebærer af frustration og rod, leg, kærlighed og sårbarhed i sin hverdag. Hun ser det som en styrke, at hun deler mange af sin målgruppes behov og udfordringer – og så mener hun, at det gør hende til en bedre forretningskvinde, at familien venter derhjemme, så hun bliver nødt til at stemple ud og passe på sig selv, til fordel for både familien og forretningen. Ingen kan være nyskabende og igangsættende i ét væk uden sommetider at trække stikke og tage en pause, og det hjælper familien hende med at huske på.

 
 

Nanna er ikke kun en succesfuld iværksætter, men er også mor til to små døtre.

Og hun er meget opmærksom på at prioritere sin tid, så hun kan være sammen med dem.

 
 

EFTERFØDSELSKROPPEN ER IKKE DET ENESTE TABU NANNA GERNE VIL NEDBRYDE

Præstationsræset er et andet. For hvordan retfærdiggør man at slukke computeren og sætte telefonen på lydløs kl. 15, når man er selvstændig forretningsdrivende. Det er noget Nanna har lært at gøre, men det har krævet ligeså hård disciplin, som det gjorde at arbejde non-stop inden børn.

Momkind er en million-omsættende virksomhed, men alligevel har ejer og iværksætter Nanna Schultz de fleste uger kunne holde en arbejdstid på 30 uger – ikke fordi, der ikke har været mere at tage sig til, men fordi hun insisterer på at iværksætteriet skal være bæredygtigt.

Der har da været uger, hvor Nannas arbejdstid er røget et godt stykke op ad, men hun er bevidst om at gøre alt, hvad hun kan for at holde den nede på et niveau, så både hun og hendes medarbejdere og deres familier kan holde til det i længden. Nu er det nemlig et bæredygtigt arbejdsliv, der er vigtigst, for Nanna vil ikke knokle sig selv ihjel, men prioriterer tværtimod at der også er plads til at hun kan være mor for sine to små piger. Og hendes ansatte har samme vilkår.

 
 
 

 

Produkter du måske kan lide…

 
Bucket tote
260,00 kr.
Bullet Pen
75,00 kr.
Penco guldklemme
36,00 kr.
 

 
 
 

INGEN BØR ARBEJDE MERE END 30 TIMER ON UGEN NÅR DE HAR SMÅ BØRN

’Ingen har ændret verden på en 40 timers arbejdsuge’, har Elon Musk sagt med den forståelse, at det kræver langt flere arbejdestimer hver uge, men det har Nanna Schultz nu tænkt sig at modbevise. At arbejde sig selv ihjel er nemlig ikke vejen til en lang og bæredygtig karriere.

Men derfor er Nanna ikke bleg for at stå ved, at hun er en ambitiøs type, så ambitionerne om at nå langt med momkind er ikke skruet ned, de må blot strække sig over den tid det nu engang kommer til at tage at nå de høje mål. Bare fordi hun er mor til to små piger, er det vigtigt for Nanna at hun ikke føler, at hun behøver at undskylde for sine drømme om at udvide momkinds marked herhjemme og også gerne udbrede produkterne til flere lande.

 
 
 
 
 
 

ANDRE SKAMFULDE OMRÅDER DER SKAL EROBRES

Måske Nanna er dag også kaster sig over tabuerne, der omgiver overgangsalderen og kroppens naturlige forfald. For hvordan håndterer vi maveskind, der er plisseret som en lampeskærm efter at maven har været udvidet en 3-4 gange og nu hænger som foldegardiner, uanset hvor veludviklet en sixpack vi har indenunder? Det bliver måske en kommende udfordring for Nanna og hendes team.

Eller måske det bliver menstruationstrussen til de helt unge, der skal til at vænne sig til månedlige blødninger og for de flestes vedkommende i dag går rundt med store voksenbind i underbukser str barn.

Nanna ved ikke præcis, hvilket område der bliver hendes næste fokus, men hun ved at momkind ikke stopper her, for det giver hende en enorm arbejdsglæde, når hun får tilbagemeldinger fra momkinds community om, hvor meget det har betydet for medlemmerne ikke at føle sig alene med hverken hæmorider eller chokket over at være blevet mor. Og den fællesskabsfølelse og accept vil Nanna gerne nå endnu længere ud med og tilbyde til endnu flere.

 
 

Læs mere om momkind her.


Privatfoto Nanna Schulz
Øvrige foto
Cecilie Bach for momkind
Tekst af Camilla Kikkenberg

 
 
 
 
 
 
 

Vil du læse mere?

Forrige
Forrige

Husk at du skal dø og bliv gladere

Næste
Næste

Fridykning er mit frirum